maandag 26 april 2010

De schrik was van het gezicht van mevrouw af te lezen.

schrik_me_rot Ze kwam voor een eenvoudig hoestje maar bij inspectie van de keel, iets wat de anders zo lieve en meegaande labrador niet echt wil toelaten, zie ik een tumorachtige structuur aan de achterzijde van het zachte verhemelte. Ik ben niet blij met wat ik in de keel zie. Mevrouw had goed op mijn gezicht gelet en mijn bezorgdheid daarvan afgelezen, vandaar haar bezorgdheid. Ik sta even te dubben over wat te doen. De tumor is bol, iets ribbelig en erg rood, al met al een onrustig beeld dat het vermoeden van een kwaadaardigheid zeker rechtvaardigt. We maken een afspraak voor een inspectie onder narcose met een reservering van tijd om te opereren. Ondertussen geef ik een forse antibioticakuur mee, je weet maar nooit. Een paar dagen later zie ik de labrador opnieuw. De bult in de keel is niet veranderd dus een narcose is onvermijdelijk. Als hij slaapt leg ik de hond op zijn borst op tafel en doe een bekkensperder tussen de hoektanden. Met een lang opzetstuk op de otoscoop, een apparaat dat we gebruikelijk inzetten bij een inspectie van de gehoorgang, kan ik goed en diep in de keel kijken. Op het zachte verhemelte zit een enorme rode, verdikte plek. Als ik met de punt van de scoop op de plek druk schiet hij van de inwendige punt van het strottenhoofd af en ineens blijkt de enorme zwelling verdwenen. Ik ga met mijn hand naar binnen en voel de achterrand van het gehemelte af. Wat een enorme tumor leek blijkt een ernstige ronde ontsteking van het zachte verhemelte te zijn die door het strottenhoofd als een bal naar voren werd geduwd. Opluchting bij zowel mij als de eigenaar. Het eerste-keus-antibioticum dat gegeven was heeft blijkbaar geen invloed op het proces zodat ik een switch maak naar een andere soort. Vijf dagen later blijkt de ontsteking op het laatste antibioticum wel te hebben gereageerd. Een vage roodheid in de keel laat de vooruitgang inschatten. Nog een kort kuurtje en dan moet alles in orde zijn. 

Zo blijkt maar eens te meer dat een nauwkeurige inspectie, eventueel onder narcose, een noodzakelijk vervolg op een eerste inspectie moet zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten