maandag 19 april 2010

Een top-moedertje


angyal Al weken drupt de melk uit de fors gezwollen pakketten onder de buik. De waggelende gang verraad een aardig groot nest. Het wordt haar eerste nest maar haar evenwichtige karakter vermoed dat ze een top moedertje zal worden. De uitgebleekte plekken van de melk die er op het parket is gelekt worden door de eigenaar luchtig opgemerkt en grootmoedig voor lief genomen.

Gisteren ben ik op kraamvisite geweest. Moeder kijkt me argwanend aan maar door haar goede karakter laat ze me wel toe bij de kraambox. Altijd een spannend moment. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik door een moeder met puppen grommend en met opgetrokken lip op afstand ben gehouden. En als je dit niet respecteert zal zelfs de meest lieve teef uithalen, bescherming van puppen is blijkbaar een serieuze zaak. Het baasje maakt zich zorgen. De enorme melkgift is omgeslagen in een tekort aan melk. De melklijsten hangen er een weinig overtuigend bij en de puppen moeten hun best doen om wat binnen te krijgen. Niet dat ze echt tekort komen want dan  gaan ze piepen van de honger en worden ze vervolgens onnatuurlijk slap. Ik heb dit bij het baasje nagevraagd maar hiervan is er bij dit nest geen sprake. Ik pak de puppen een voor een op en onderzoek ze. De buikjes voelen gevuld aan, er is geen sprake erfelijke gebreken zoals een open gehemelte en de puppen geven op gepaste wijze weerstand tegen mijn handelen. Ik maak me niet zoveel zorgen over de situatie maar realiseer me wel dat we op het scherp van de snee werken. Zou de melkgift verder wegzakken dan krijgen de puppen onherroepelijk te weinig binnen. Bijvoeren zou dan de enige oplossing zijn maar iedereen die dit wel eens gedaan heeft weet hoeveel werk dit met zich meebrengt. Ik schrijf wat medicijnen voor om de melkgift te stimuleren in de hoop dat we hierdoor uit de gevaren zone blijven.

Als ik wegga spreek ik mijn hoop uit dat de adviezen zullen werken om zodoende het baasje veel onnodig werk te besparen en we een goed groeiend en gezond nest zullen houden. Als ik naar de vloer met vlekken kijk en de luchtige manier waarop de eigenaar dit ongemak in balans brengt met het plezier dat hij in het nest heeft, dan vertrouw ik er volledig op dat alles goed zal komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten