dinsdag 5 januari 2010

Eten met lange tanden

caviaHet geeft niet zo een goede beeld van iemand als we zeggen dat hij met lange tanden eet. Er wordt mee bedoeld dat de eter duidelijk aangeeft dat hij of zij het eten niet lekker vind. Bij cavia’s is dit echter een heel ander verhaal. Een cavia kan niet anders dan met lange tanden eten, gewoon omdat hij lange tanden heeft. Als je een cavia hebt moet je voor de grap eens de lippen opzij doen, je ziet wat ik bedoel. De tanden van de cavia slijten ten opzichte van elkaar af en groeien tot wel 1 centimeter per maand. Worden de tanden afwijkend dan is er echt iets aan de hand. Het zou kunnen wezen dat er haken op de kiezen zitten zodat de tanden niet goed meer op elkaar komen en dus niet goed meer slijten. Het kan wezen dat door een verkeerde stand van de tanden ze elkaar niet meer raken zodat ze doorgroeien en de bekende olifantstanden laten zien.
De mevrouw in de spreekkamer had zich door de lange tanden van haar cavia in het ootje laten nemen. Het diertje was de laatste tijd niet erg lekker, at weinig en zat maar een beetje met het eten te spelen. Langzaamaan begon hij ook te vermageren. Mevrouw had in de bek gekeken en was geschrokken van de lengte van de tanden en dus was ze op consult. Ik zet mijn hoofdlampje op en aan zodat ik een beetje licht heb als ik diep in dat bekje moet kijken. Een klemmetje op de tanden en ik kan de bek openhouden om vervolgens de kiezen te inspecteren. Zien er best wel goed uit. Als ik het kopje een beetje omhoog houdt valt me de dikke linker wang op. Een forse bult met daaronder nog een kleintje. En als ik verder voel zit er ook op de voorborst nog een bult. Ik pak een spuit met naald en na een huiddesinfectie prik ik de bovenste wang-bult aan. Het blijkt een abces te zijn. Ik trek een lading vieze pus uit deze en ook uit de andere twee bulten. De reden van het slechte eten was boven water. Niet de tanden, niet de kiezen maar een abces in de wang was de oorzaak. Ik schrijf nog een lange kuur antibiotica voor en spreek de hoop uit dat we de infectie onder controle krijgen. En ik hoop ook dat deze cavia nog een hele tijd met lange tanden zal eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten