maandag 9 november 2009

Kunst

Mortier%20met%20siercitroenen%2060x120cm%20thn Vandaag een visite gereden. Niets bijzonders eigenlijk, gewoon een enting bij een hond en een kat. Meestal doen we dat niet aan huis maar in dit geval maak ik graag een uitzondering. Het baasje is namelijk een begenadigd kunstschilderes. En hoewel ze er zelf erg bescheiden onder is put ik mij elke keer weer uit in bewondering over de schoonheid die zij met haar verf weet neer te zetten. Ze schildert stillevens, maar met een levendigheid als dringt de werkelijkheid van het beeld met al je zintuigen bij je binnen.
Het atelier ademt een serene rust uit. Een rust die wordt gelogenstraft door de schilderijen in verschillende stadia van “af”, die her en der staan opgesteld. Ik weet dat ze van de vroege ochtend tot de late avond met haar kwasten aan de gang is.
Een palet met ingedroogde verf ligt op een stapel oude kranten. De grote ramen die het licht in het atelier toelaten zijn op het noorden gericht. Noodzakelijk, zo heb ik mij laten vertellen, om de juiste lichtintensiteit op de juiste wijze de doeken tijdens het schilderen te laten beroeren. Het licht dat zo een belangrijke rol in haar werk speelt en de sleutel tot de magie van haar creaties is.

Aan de koffie praten we nog even na waarna ik de entingen uitvoer. Bij het hondje moet nodig een gebitsreiniging uitgevoerd worden maar gelukkig hoor ik dat de afspraak hiervoor al gemaakt is. En als ik bedenk wat ik zojuist aan schoonheid gezien heb hoop ik dat we van dat mondtoilet net zo een kunstwerkje kunnen maken als de kunstwerken die ik net gezien heb. Op een ander vlak, ja dat is waar want ik kan namelijk nog geen ronde cirkel tekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten