vrijdag 20 november 2009

Kat in de zak

kat in de zak

Een kleine twee weken geleden kwam een mevrouw met een potje plas bij me op het spreekuur. De kat zit voortdurend op de bak, en hij wordt ook een beetje onzindelijk, is het verhaal. Ik steek een onderzoek stripje in de urine. Wat ik verwachtte gebeurt ook, het testvierkantje waar we bloed in de urine mee aantonen verkleurt groen. Al met al een duidelijk geval van blaasontsteking. Ik geef mevrouw wat pillen mee. Ze kijkt bedenkelijk maar neemt ze toch mee naar huis. Een paar dagen later krijg ik haar aan de telefoon. Het lukt absoluut niet om de pillen naar binnen te krijgen, zegt ze. In de bek kun je sowieso vergeten en als ik het door het voer doe, nou, dan eet hij niet meer. Of ik niet aan huis een injectie kan geven?. Ik ga akkoord en op de afgesproken tijd bel ik aan bij een leuk vrijstaand huis. De heer des huizes doet open en leidt me naar de overloop, twee verdiepingen hoger. Met een sneltreinvaart verdwijnt de kat achter een stapel stoelen, een opbergkast en een klerenrek. De man duikt onder de stoelen door en enige tijd zie ik alleen de zolen van de schoenen en een stukje blote rug. Gelukkig krijgt hij hem te pakken en kan ik de injectie geven. Drie dagen later de herhalingsprik gaat wonderwel goed maar de prik die nu herhaald moet worden is niet te geven. De kat zit onder de bank geschoten en blaast en tiert naar alles en iedereen die hem te na komt. Ik kan wel gaan, dit gaat niet lukken. Anders proberen in een mandje te stoppen suggereer ik. Dat blijkt helemaal niets te zijn. In het verleden is hij in een mandje naar de dierenarts geweest voor castratie en dat was meteen de laatste keer. Nu heb ik vroeger ook op de boerderij gedokterd en je staat verbaasd hoe goed die oude boeren trucjes werken. Probeer eens een jute zak zeg ik. Mevrouw kijkt bedenkelijk maar zegt dat ze wat zal proberen. Tijdens het spreekuur die avond komt ze langs. Samen met een kennis die hobbyboer is. En met de kat in de zak. Als je de zak aanraakt blaast en slaat de kat naar waar hij zich aangeraakt voelt, maar echt kwaad kan hij niet meer. Door de zak heen geef ik de injectie.
Voortreffelijk, die boerenslimheid denk ik. Tegenwoordig heeft de term een hele negatieve bijklank, maar ik kan van een kat in de zak ook wel het goede inzien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten