maandag 5 oktober 2009

de drain mag eruit

Vijf dagen geleden bij een kat een drain geplaatst. Het diertje had gevochten met de buurkat en daar een afschuwelijke wond aan overgehouden. De linker keelvlakte lag volledig open en wel zo diep dat de achterbegrenzing van de keelholte in de wond zichtbaar was. Best wel tricky moet ik zeggen. Dat kon ik niet zo laten en dus had ik het gat onder narcose dichtgehecht en nabehandeld met een antibioticum kuur. De wond was fors ontstoken en in dat geval mag je hem niet helemaal afsluiten. In zo een geval leggen we een drain aan. Dit is een plastic buisje dat in de wond wordt ingehecht. Als de wond gesloten is kan het wondvocht en de pus langs het buisje afvloeien. De wond groeit dicht tot aan de drain. Helaas voor kat moet hij ook een kraag om, je moet er niet aan denken wat er gebeurt als hij met een achterpoot de wond openkrabt. En met een kraag mag je niet naar buiten. Het lijkt wel straf op straf, je moet wel wat overhebben voor je bestwil.
Na vijf dagen mag de drain eruit en kan ook het laatste stukje wond zich herstellen. De hechtingen moeten minstens tien dagen zitten dus helaas moet de eigenaar nog een keertje langskomen. Ook voor de kat is het geen pretje om weer naar de dierenarts te moeten. In een mand gepropt en met de auto (ook al zo vervelend) naar die nare man, je moet er toch niet aan denken. Hopelijk is het volgende bezoek de laatste, mogen de hechtingen eruit en mag de kraag af. Ik kan me zo voorstellen dat kat al zit te popelen om die waardeloze buurkat eens flink op zijn nummer te zetten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten