woensdag 30 september 2009

een te grote milt

Met een verrassende kwiekheid kwam de iets oudere dame de spreekkamer binnenlopen. Met een bezorgd gezicht, dat wel. Achter haar sjokte een middenslag kruising, iets ouder, net als het baasje. Maar van enige kwiekheid was bij hem geen sprake. De bezorgdheid van de dame was goed te begrijpen als je naar het trieste diertje keek. "Helemaal niet goed, al een tijdje en ik maak me erg veel zorgen" zei ze terwijl ze haar lieveling over zijn kop aaide. Ik til de hond op tafel en onderzoek hem. Het slijmvlies van de bek ziet er een beetje grauw uit, er is geen koorts en er is geen afwijking aan ademhaling of hart en bloedvaten. Ik betast de buik, eerst oppervlakkig en daarna dieper. Meteen voel ik midden in de buik een dikte ter grootte van een kleine voetbal. Het voelen doet geen pijn bij de hond maar echt lekker vind hij het ook niet. Eerst maar even een röntgenfoto en bloedonderzoek. Ik scheer een klein plekje bij de hals kaal en duw met zorg de vlijmscherpe naald in het bloedvat dat door de lichte druk van mijn duim duidelijk zichtbaar wordt. Het bloed gaat met de assistente mee om verder verwerkt te worden in ons bloedanalyseapparaat. De röntgenfoto wordt gemaakt waarbij ik even wat extra aandacht besteed aan de instellingen voor het maken van deze foto zodat ik zeker weet dat ik een goede aftekening van de organen in de buik ga zien. Na twintig minuten heb ik de uitslagen van zowel de foto als het bloed. De laatste is niet goed en niet slecht. Er is duidelijk iets aan de hand waarbij met name de lever wat beschadiging laat zien. Op de foto zien we duidelijk die lever afgetekend maar deze is niet echt vergroot, iets wat je gezien de bloeduitslag wel zou verwachten. Achter de lever zit een grote dikte op de plek waar de milt hoort te zitten. Verder zijn er geen onregelmatigheden. Na overleg met het baasje besluiten we een operatie uit te voeren. Een goed besluit blijkt nu, twee weken later. Ik heb een sterk vergrote milt met ouderdomsbulten uit de buik verwijderd waarna de hond zich al snel veel beter ging voelen. Mevrouw is ons dankbaar. Ze heeft een taart gebracht, leuk! Ik schuif een forse punt naar binnen waarna ik de slagroom van mijn vingers lik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten