maandag 28 september 2009

alternatief

Elke week komt er wel een dierenartsenbezoeker met iets nieuws van het medicijnenfront. Een pilletje, een poedertje, iets voor door het eten je noemt het en men komt ermee. Een medicijn voor pijn, voor grote wonden, voor kreupelheid of buikloop, voor eigenlijk van alles en nog wat. En wat te denken van allerlei prachtige, goed werkende, veelal dure apparatuur die het leven van een dierenarts makkelijker, mooier of beter maken. En daarbij ook nog een hele rij mannen of vrouwen die allerlei alternatieve middeltjes aan de man (of vrouw) brengen. Na 25 jaar heb ik ze allemaal wel gezien. Het is bij mij nee!!!!!, tenzij..... Tenzij het nieuwe middel een beter middel is dan het middel dat ik al heb en dat met zorg uitgezocht is om zijn kwaliteit en toepasbaarheid en dat vervang ik niet zomaar voor elk langskomend spulletje.

De vertegenwoordiger was doctorandus, zag ik op zijn kaartje. Niet de eerste de beste dus. Zijn verhaal werd omkleed met dikke pakken onderzoeksresultaten en mooie folders. Bottomline was het een middel dat bij astma bij de kat heel goede resultaten moest geven. "Olie van de groenlipmossel is het hoofdbestandeel en het werkt erg goed als irritatieremmer" was het betoog. "In hoog-gezuiverde vorm in capsules dus goed toe te dienen. Eventueel kun je de capsule inprikken en de olie over het eten spuiten of ook de capsule in warm water doen zodat hij wat zachter wordt". Nu ken ik deze olie want er is een dieet waarbij het wordt toegepast om irritaties in gewrichten te verminderen. Een dieet dat zeer goede resultaten heeft. Ik bestel wat proefmonsters. De doosjes verdwijnen op de plank, zoals zo vaak.
Na een maand krijg ik van een vriendin de vraag of ik wat tegen een vervelend eczeem bij hun kat heb. Ze wonen wat verder weg dus zo direct het probleem bekijken kan ik niet. Ik pak twee stripjes van het gebruikelijke medicijn. Dan valt mijn oog op de blauw witte doosjes van de oliecapsules. Ach denk ik, waarom ook niet en ik doe het medicijn dat ik al in mijn hand heb weer terug en pak het alternatief. Twee weken later bedenk ik mij dit ineens weer en nieuwsgierig pak ik de telefoon. "Gewoonweg fantastisch, geweldig, na drie dagen al een enorme verbetering" zegt ze laaiend enthousiast. Ik val van mijn stoel van verbazing. Niet verwacht maar wel aangenaam verrast. Ik besluit dit middel wat meer aandacht te schenken. Nu, een half jaar later, staat er permanent een voorraad op de plank en wordt er regelmatig bij besteld. Soms blijkt een alternatief een toppertje te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten