donderdag 17 september 2009

de nasmaak van een barbeque

Lekker met zijn allen rond de rokende pot, lapjes gemarineerd vlees hoog opgestapeld op de sidetable. Stokbrood en salades, grote champions, en wat u allemaal niet meer kunt bedenken om een mooie zondagmiddag met elkaar af te sluiten. Glaasje wijn, of wellicht toch maar een spaatje rood om de kilo's niet al teveel kans te geven. Familie, vrienden en een barbeque, kun je je een mooiere middag voorstellen? Natuurlijk scharrelt de tekkel van de familie onder tafel voor de kruimeltjes. En u weet hoe zielig en smekend zo'n hondje kan kijken. Hou je dan maar eens in, net een lekker karbonaatje van vlees ontdaan en naar binnen gewerkt. Nou, vooruit.... jij het botje. En met een groothartig gebaar gooi je het restant van het stuk vlees in de richting van die smekend kijkende ogen. Met een handigheid waar je alleen maar bewondering voor kunt hebben wordt de versnapering gevangen en met een snelle sprint verdwijnt hij achter het schuurtje in de hoek. Drie dagen later komt mevrouw bij me. Onze goede vriend heeft de laatste paar dagen niet zo een trek en gisteren gaf hij zelfs een gilletje van pijn bij het aanpakken van een kauwstaafje. Maar nu maakt mevrouw zich echt zorgen want in de linker mondhoek loopt een sliert kwijl waar toch duidelijk bloed bij zit. Ik voel de bek een beetje af en kom op een hard plekje bij de mondhoek. Als ik erop duw geeft tekkel aan dat dat niet prettig is en de eens zo smekende ogen staren mij indringend en niet veel goeds voorspellend aan. Voorzichtig voel ik in de bek. Al snel heb ik een stukje bot te pakken dat tussen kaak en lippen vastzit. Een klein rukje en ik kan mevrouw de boosdoener laten zien. Vlijmscherp omdat varkensbot versplintert. Groot risico omdat er een vrij grote schade in de darmen van de hond kan ontstaan. Tot een door de darm heenprikken aan toe. Onze goede vriend heeft geluk en mevrouw is gelukkig. Dit botje had een heel andere nasmaak aan de barbeque kunnen geven

1 opmerking: