zondag 6 september 2009

dambreuk

Zojuist nog even getelefoneerd. Het is mijn vrije zondag maar ik wilde toch wel erg graag weten hoe het met de patient ging die ik donderdag geopereerd, en vrijdag nog een tweede maal behandeld had. Een collega belde me woensdag op en legde me het probleem voor. De 6 jaar oude collie reu had problemen met ontlasten. Het is een fel beestje dat alles met volle overgave doet, dus toen hij wat moeite met het poepen kreeg, ging hij persen met als gevolg dat de spierversteviging naast het laatste stukje van de darm kapot gescheurd was. De oorzaak is een vergrote prostaat, iets wat op deze leeftijd een rol kan gaan spelen. Door de jarenlange prikkeling van de mannelijke geslachtshormonen op de prostaat is deze wat in omvang toegenomen. Bij het poepen perst onze vriend naast de drol ook de prostaat een stukje in de bekkenholte en door de sterk verhoogde druk die opgewekt wordt is de steunspier naast de dikke darm gescheurd. Op donderdag heb ik hem gecastreerd om zo de hormoonprikkeling te stoppen en daardoor een slinken van de prostaat te bewerken en daarnaast heb ik de dambreuk, of hernia perinealis zoals de aandoening in moeilijke dokterspraat heet, gesloten. Een kort zinnetje voor een ingrijpende operatie. De huid naast de anus wordt ingesneden en alle spieren in het gebied worden gelocaliseerd. Tot diep naast de dikke darm is er een holte ontstaan die gesloten moet worden. Door middel van knoophechtingen met een oplosbare draad maak ik een reconstructie van de spierlagen. Retevoorzichtig zal ik maar zeggen want in de diepte opererend, wetend dat een steek door de darmwand de hond fataal kan worden, wordt er menig zweetdruppeltje geplengd. Operatie geslaagd, patient naar huis. Echter, de volgende dag was hij alweer terug. Het operatiegebied was flink gezwollen, wat volkomen normaal is na deze operartie maar waardoor onze felle rakker het persen met nog een versnelling hoger had doorgevoerd. Door het persen was nu de binnenbekleding van de darm naar buiten geperst met een nare zachtbloedende bol tot gevolg. Opnieuw onder narcose, bult terug geduwd, anus met een draad gesloten en zware medicatie om de zwelling te laten afnemen. Gelukkig ging het zaterdag al weer veel beter en kon de sluitdraad uit de anus verwijderd worden. En vandaag bleek dat het herstel zich doorgezet heeft. Gelukkig. Het lek boven water en de dam gedicht zullen we maar zeggen.

3 opmerkingen:

  1. Wij hebben nu een malthezer die de endeldarm naar buiten heeft geperst binnen 12 uur van ruim 2 centimeter. Is nu in het UMC en wordt teruggeduwd en anus gehecht. Dan wordt de operatie gedaan voor de hernia. Bij zo'n klein hondje verschikkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn vannacht in Amsterdam bij de spoed geweest en daar gaven ze pijnstillers om 6.00 uur. Na bellen vanmiddag moesten we zelf de bult proberen weg te drukken. Nu het is belachtelijk want verder konden ze niets doen In Utrecht UMC perfect geholpen en nu afwachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mijn hond is zestien en heeft al een paar jaar zo,n bult,iets kleiner dan een tennisbal. mensen kijken er ongelovig naar en vragen vaak wat het is maar de da heeft er al vaker naar gekeken maar heeft er geen diagnose over gesteld. hij heeft er geen last van

    BeantwoordenVerwijderen