maandag 24 augustus 2009

kruipertje

Drie weken terug was RUFUS, de sharpei van de familie die net binnenkomt, behandeld voor een kruipertje, een grasaartje die zijn naam eer aandeed. Het was begonnen tussen de tenen, was doorgebroken op de pols, nog een kleine plek halverwege het onderbeen om daarna aan de elleboog naar buiten te komen. Voor de duidelijkheid, een kruipertje is een grasaartje die, als het tussen de tenen vast komt te zitten, zich vanzelf een weg door de huid boort om daarna door het lichaam te gaan zwerven. Een grasaartje heeft een harde onderkant en "haartjes" die de andere kant opsteken. Hierdoor kan het maar 1 kant op en als het dus tussen de tenen vast komt te zitten "kruipt" het vanzelf naar binnen. Het lichaam wil dit rare ding afstoten en doet dat met ontsteking, vandaar dat er op verschillende plekken doorbraken van pus komen. Na de eerste keer was het echt over bleek bij navraag, maar nu, plots, was er weer een opengebarsten plek te zien. Onder narcose sondeer ik de gaten om te zien hoe diep ze zitten. Het grootste gat scheur ik met de schaar iets verder open en ik druk op de gezwollen ondervoet. Een beetje bloed, een beetje pus en een beetje prutweefsel komt naar buiten. Plots schiet het kruipertje in beeld. Ik leg het vieze natte ding trots op de palm van mijn hand. Oorzaak gevonden, probleem opgelost. De eigenaar kijkt met verwondering naar het grasaartje op mijn hand, de vorige had ze niet gezien en ze wist dus eigenlijk niet wat ze moest verwachten. Dat is de tweede in drie weken zeg ik tegen haar, toch maar eens gaan kijken of je niet een ander uitlaatplekje moet zoeken en vanaf nu ook maar even de voetjes inspecteren na het uitlaten. Ik geef silicea en graphites tegen fistelvorming en laat elke dag een paar keer sodabaden toepassen. Na een antinarcose prikje komt RUFUS weer snel zover bij dat hij wankelend de praktijk kan verlaten. De pechvogel denk ik, als ik hem over het pad zie vertrekken. Als hij nu maar niet op zijn nieuwe uitlaatplek iets anders gaat meemaken. In een stukje glas gaan staan of zoiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten