maandag 21 maart 2011

geluksvogel


Hij had al een poos in het asiel gezeten. Blijkbaar kon hij de baasjes die een nieuwe hond zochten niet bekoren. En om heel eerlijk te zijn kan ik het ook wel een beetje begrijpen. Hij is groot, hij is log, hij kwijlt en hij is dolenthousiast. Oja, en hij heeft ook nog een gescheurde kruisband in zijn knie. Gelukkig past er met een beetje goede wil op de meeste potjes wel een dekseltje en zo ook nu. Het nieuwe baasje in spe was als een blok voor hem gevallen maar had gewoon de centjes niet om de knie te laten behandelen. Dus hebben we met elkaar telefonisch eens rond de tafel gezeten, hier en daar wat potjes open getrokken (komt ons potje "beesje zonder baasje" ook weer eens van pas) en zijn we tot elkaar gekomen. Elke partij een derde deel van de kosten. Het nieuwe baasje is dolenthousiast over zijn nieuwe huisgenoot en ik zie ze dan ook regelmatig in de spreekkamer om een kwaal te onderzoeken en zo nodig te behandelen. En ik zie ze graag komen, wordt blij van het toegewijd zijn van baas aan hond en hond aan baas.
Laatst was hij er weer. De stoelen in de wachtkamer waren van hun plaats getrokken, opzij geschoven door het logge, grote lijf op zoek naar ik weet niet wat. Ik liet ze binnen en meteen steeg mijn bewondering voor het baasje met 200%. Nadat de grote kop eerst vluchtig in mijn schoot gelegd en de hond een krab achter de oren in ontvangst genomen had, spurtte de loebas door de behandelruimte. Al die luchtjes hadden een desastreus effect op het kwijlvermogen van deze hond. De slierten slijm hingen 20 cm uit de lippen. Nadat ik de viezigheid van mijn kleren had geveegd werd ik gewaar wat de kwaal het dier was. Een hinderlijke oorontsteking zorgde voor een vervelende kriebel in de gehoorgang. En wat doet een hond met oorontsteking? Juist!!!! om aan die hinderlijke jeuk te ontkomen klappert hij met het hoofd. Ik onderzoek de gehoorgang en schrijf een medicijn voor. "Elke dag een kneepje zalf diep in de gehoorgang aanbrengen" staat er op het etiket dat ik op de spuitflacon plak. Na de behandeling doe ik de breed glimlachende en verliefd naar zijn beest kijkend baasje met hond en oorzalf uitgeleide.

Hierna pak ik de sop-emmer en laat hem vollopen met lauw water. Ik voeg een flinke scheut van een bekend merk schoonmaakmiddel toe en vervolgens schrob ik met sop en een poetsdoek de praktijk schoon. Al poetsend vraag ik me af hoe het er bij het baasje thuis uit zal zien. Zeker weet ik wel dat de mantel der liefde veel kan bedekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten