donderdag 18 februari 2010

Hij heeft het net een week

Mops3dlater_WEB Het kattenmandje heeft duidelijk al een leventje achter zich. De baas trouwens ook. En de kat die in het mandje tegen de achterwand gekropen is ook. We houden de mand op zijn kop zodat de kat langzaamaan en beentje voor beentje tevoorschijn komt. Het probleem is opvallend zichtbaar. Het rechter oog is gezwollen en er zijn beschadigingen op het hoornvlies en het derde ooglid. “Hij heeft het net een week” zegt het baasje. Ik bekijk de afwijking en heb al snel door dat er hier iets helemaal niet goed zit. Meteen een afspraak gemaakt voor onderzoek onder narcose en een eventuele operatie.
Als ik de volgende dag van boven het profiel van de kop bekijk zie ik dat het rechter oog zeker twee centimeter verder naar voren zit dan links. Oorzaak kan zijn een verhoogde oogbol druk of een proces achter het oog. Een verhoogde oogboldruk heet glaucoom, een aandoening waarbij het oog als een ballon wordt opgeblazen. Erg pijnlijk. Aan de kleine pupilgrootte is te zien dat het niet waarschijnlijk is dat de oogboldruk verhoogd is en dus moeten we verder kijken. Een tweede oorzaak kan zijn dat er achter de oogbol iets gezwollen is. Zo kennen we ontstekingen die achter het oog kunnen zitten maar ook tumoren. Om een abces achter het oog te diagnosticeren moet er een punctie worden uitgevoerd. Best lastig en ook een pietsie gevaarlijk. Dus een narcose is noodzaak. Op de juiste plek scheer ik de haren weg en desinfecteer de huid. Een lange naald wordt tot achter het oog gestoken en op die manier probeer ik eventueel pus achter het oog weg te zuigen. Helaas blijft de spuit leeg zodat we sterk aan een tumor achter het oog moeten denken. Ik maak de patiĆ«nt klaar voor operatie: wassen, scheren en desinfecteren. Hierna hecht ik de oogleden aan elkaar en langs de ooglidranden komt de operatiesnee. Vervolgens maak ik  met de operatieschaar alle weefsels die er aan de oogbol zitten los. Spieren die de oogbol moeten bewegen worden langs het wit van het oog losgeknipt zodat ik uiteindelijk de oogbol vrij in de kas kan bewegen. Een kromme tang wordt langs de oogbol naar de diepte van de kas gestoken en op gevoel wordt het grote bloedvat dat aan de achterzijde van het oog zit dichtgeknepen. Ik verwijder de bol en wat ik vreesde wordt werkelijkheid. Een forse tumor groeit vanuit de diepte en duwt de oogbol naar buiten. Het is duidelijk een kwaadaardigheid zodat het advies is poes niet meer wakker te laten worden.
De baas gebeld. Verdrietig komt hij afscheid nemen. Als baasje en beestje op leeftijd zijn gekomen wordt afscheid nemen extra moeilijk, het legt zo de nadruk op de vergankelijkheid van het leven. Het probleem moet er, gezien de aanwezigheid van de tumor, toch al wel wat langer dan een week gezeten hebben maar de plotselinge beschadigingen met bijkomende zwelling zullen wel de reden zijn geweest om langs te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten