zondag 20 februari 2011

Kiekeboe!


Een klein kind en een opa zijn het ingrediƫnt voor het bekende spelletje "kiekeboe". U kent het wel, opa duikt achter een knuffel terwijl het kleine kind verwachtingsvol toekijkt totdat opa, onder het roepen van het woord "kiekeboe", plots te voorschijn komt terwijl hij indringend in de pretoogjes van de dreumes kijkt. Al schaterend beantwoord de kleine het infantiele gedrag van opa keer op keer.
Ook in het dagelijkse leven komt dit fenomeen zo af en toe voor. Plots gebeurd er iets dat hetzelfde gelukzalige gevoel geeft als het "kiekeboe" bij het kleine kind. Laatst had ik zo een ervaring. De kruising reu die me werd aangeboden was suf en lusteloos, wilde niet eten en gaf over. Behandeling met braakremmers had geen effect en de hond werd zieker en zieker. Ik besluit na overleg met de eigenaar een bloed onderzoek te doen. De uitslag is schokkend. De nierfunctie van de hond is dramatisch en er is het beeld van een ernstige uitdroging. Ik leg meteen een infuus aan en snel laat ik een forse hoeveelheid, naar later blijkt levensreddend, vocht in de bloedbaan van het dier lopen. Twee dagen van vocht en een controle bloedonderzoek heb ik achter de rug als ik de uitslag omhoog houd. Ik krab eens achter mijn oren. De nierfunctie is weer normaal maar de uitdroging blijkt nog even dramatisch te zijn. Plots hoor ik een knip.. knip.. knip..met de vingers (van de collega) achter me. Dat is...knip....knip.... ehhhh... knip knip...... "KIEKEBOE" de ziekte van Addison!!!.
De ziekte van Addison is het niet goed of niet meer functioneren van de bijnier. De laatste keer dat ik deze ziekte onder handen heb gehad is meer dan 10 jaar terug dus zelf was ik er waarschijnlijk wel, maar dan alleen na een diepgaande studie, achtergekomen. Gelukkig had de collega in de praktijk waar ze afgelopen jaar werkte ook een geval van deze ziekte gezien dus bij haar was de herkenning snel. De diagnostische hormoon-stimulatie-test, de daaropvolgende diagnose en bevestiging van ons vermoeden en de passende behandeling heeft gelukkig van het doodzieke dier weer een gezond kwispelende blaffer gemaakt die zojuist om de hoek van de praktijk komt rennen.

"Kiekeboe"!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten